Olenkohan aiemmin avautunut aiheesta? Kummeus. Mitä se muille merkitsee, mitä se minulle merkitsee?

Minulla on kyllä kummi ja minä olen kummi mutta siinä se. Se ei millääntavalla merkitse mitään hirveän isoa, se on sana ja joskus voin ottaa siitä vähän kunniaa että joku on tahtonut minut kummiksi, se on ihana ele ja ajatus. Minä en silti halua kummeja lapsellemme, haluaisin nimetä hänen elämäänsä erityishenkilöitä, mutta sekin menisi siihen että nimeäisin kaikki lähimmäiseni, yksikään ei ylitse muiden koska kaikissa on se jokin miksi.

Nyt kun olemme äitini kanssa ensin päässet keskustelemaan aiheesta nimiäiset joita myös mietin pidämmekö niitä ollenkaan on äitini myös halunnut ilmoittaa minulle, että minun mummini joka on myös minun kummini haluaisi olla myös meidän lapsemme kummi. Kiitos, ei kiitos. Kyllä itseasiassa mummi vihjaili tästä aiheesta minulle jo aiemmin talvella jonka sivuutin kiitettävästi. Tällaisia asioita joita ei jaksaisi selitellä ja jotka niin monen mielestä ovat perinteitä joita ei sovi rikkoa. Ystävä sanoi minulle että tee niinkuin koet lapselle parhaaksi, noh. Silloinhan ottaisin kummit, kastaisin kirkkoon koska muutkin tekee niin, koska niin kuuluu tehdä, hän ei tuntisi oloaan erilaiseksi koska muillakin on kummeja ja kummit muistaa. Kärsiikö lapsi siitä että sillä ei ole kummeja? 

Itse olen perhanan huono kummi, en muista edes milloin lapset on syntyneet, tai muistan että kesällä ja marraskuussa, heh. Lahjon jos muistan ja toisen syntymäpäivillä olen jopa käynyt. Hyi minua. Olen silti edelleen otettu siitä kummeudesta, sitä se ei muuta. Tai enhän edes ole oikea kummi vaan "kummi" koska ei hekään ole kirkossa. Tätä ei ymmärrä äitini eikä mummini, muille ei vissiin olla kerrottu edes koska en jaksaisi selitellä, eikä minun tarvitsisikaan muusta kuin hyvästä tahdosta. 

Miehen kanssa onneksi olemme samalla aaltopituudella näiden asioiden kanssa, niinpä taidamme antaa vauvallemme nimen heti kun hän syntyy, siinähän sitä ilmoitusta on kerrakseen eikä sillä tavalla loukkaannu kuin yksi ihminen ;)